måndag 15 november 2010

Fredag; avslut och nystart

Hade endast två lektioner idag. Första klassen tränade inför nationella provet. Hade tyvärr blivit av med en lektion när jag varit sjuk och klassen hade segat sig så mycket att vi inte hunnit med talet eller hela planeringen. Bestämde mig för att låta dem göra talet efter skrivdelen (vilket är helt ok om än inte helt ultimat) och gav dem återstående material att läsa in på egen hand.

Det får gå som det går. De har fått mycket tid för detta och har också fått möjlighet till träning, självbedömning och se hur systemet fungerar. De har dock valt att inte ta chansen och har slöat och varit passiva. Jag får nöja mig med min insats. Jag kan ju inte göra jobbet åt dem! Jag är inte nöjd dock.

Den andra klassen var bättre. Eleverna är mer motiverade och försöker verkligen. Visst finns det några som inte gör det de skall, men i det stora hela kämpar var och en efter sin förmåga. Hann kolla upp var eleverna befann sig och satt sedan och hjälpte några med lästeknik och förklarade ord. Jag visade dem strukturen igen och bad dem titta noga på den och följa den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar