tisdag 30 november 2010

Mån v 48

Sov bara 5 timmar och kände mig riktigt trött. Det tog en bra stund innan jag vaknade och jag kännet mig lite halvkrasslig med huvudvärk, nackspänning och lätt spänning bakom ögonen.


Denna dag är fullspäckad med lektioner och jag tänker därför inte försöka mig på administrativa uppgifter. Håller mig till planering (orientering i kurserna) och genomförandet av dem, "actio".


Id2009a svb
Skrev ut uppsatsens delmoment och bad eleverna fylla i. De jobbade vidare med uppsatsen. En del har knappt gjort någonting och kommer troligtvis inte bli klara. De är undflyende och försvinner iväg i en liten flock - som om det skulle hjälpa dem. (Undrar om det är en gammal flockinstinkt att samla ihop sig i en flock när man känner sig svag,"hotad" eller ansatt? Det är speciellt att det är de "svaga" - de som inte har gjort uppgiften och halkat efter - som samlas till flock istället för att söka sig till "starka" kompisar - sådana som ligger i fas och är skickliga.)


Som det är nu är det risk att de hamnar i en negativ spiral - de söker sig till andra som är svaga och bekräftar att det är ok och skapar en självbild som säger att de är sådana och inte kan bli bättre och därmed ger upp. Ingen utmanar dem eller hjälper och peppar dem och säger att de kan mer och kräver att de skall bli bättre. Den ende som utmanar är jag, men jag är maktlös mot gruppens makt. Bara om varje enskild individ lyssnar och tar emot mina ord, kommer förändringen att ske. Men de måste tro på mig.


Id2008b svb
Klassen förberedde sig för taldelen i nationella provet i svenska b. De skulle ha gjort färdgt innehållet och skulle träna på varandra.


Många var inte klara och vissa var borta. En var klar och testade på mig. Klart VG. Kommer troligtvis bli MVG om vissa saker åtgärdas.


Id2010a sva
Fortsatte med uppsatsen. De kryssade för alla delmoment som de gjort och fortsatte jobba. Ett gäng satt kvar i klassrummet och fick hjälp med lite av varje. Den elev som ville ha mycket hjälp hade tagit med sitt material och visade prov på läsförståelse vilket lättade mitt hjärta litet. Han hade dock svårt att förstå poängen med uppsats och känner sig troligtvis osäker.


Åkte raka vägen till B och körde bil. Fick lite middag där.


Därefter var det raka spåret till balkonginformationsmöte. Det skall byggas balkong där vi bor.


Tolkning
En andlig förberedelse för konflikt kan släppa in Kraft som utvecklar.


Genom att reflektera över dagens händelser



kan man plötsligt se sammanhang och lägga



märke till detaljer som annars skulle förbli obemärkta.


Hit skall min Kraft



riktas.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar