onsdag 1 december 2010

Tis v 48

Sov lite längre idag eftersom jag kände mig "schleten" och lite småkrasslig. Vaknade av mig själv kl 05.50 - utsövd!


Administrativa sysslor
Satt och läste och rensade mail idag (det blir fort mycket mail pga min tjänst). Hade fått i uppdrag att vara provvakt senare idag och hade fått provet mailat till mig och skulle skriva ut det.


Problemettos
Mailinterface:et funkade inte på Fronter så jag fick gå in på kommunens hemsida och använda det interface:et istället. Detta var inte helt problemfritt men jag lyckades tillslut.


Ringde också IT-enheten och rapporterade problemet. Fick som svar att problemet beror på att de håller på att ordna ett nytt mailsystem och att mailen kommer att funka till och från i övergången.


Provvakt
Dukade upp provet men ingen elev kom. Grrr. Man får väl för fanken se till att komma (eller ringa om man har fått förhinder) om man beställer omprov. Det är ju en massa människor som sätts i arbete för detta - allt från administrationen till provvakter (som ibland kostar skolan extra pengar! Pengar som skulle kunna gå till böcker eller it-utrustning istället).


Rekommedationsbrev
Fick också annat extrauppdrag på halsen - skriv ett rekommedationsbrev för elev som söker in till skola i USA. Detta tog också sin rundliga tid. Fick iväg mailet och skrev också ut ett ex som jag signerade.


Rättning av nationella provet
Satt och gjorde en rättningsmall till nationella provet och la in rättningstid i mitt schema och kalender - Om man inte avsätter tid i kalendern är det alltid risk att annat tar den tiden. Jag har dessutom många prov i år och måste rätta ett visst antal om dagen för att hinna.


En del lärare rättar allt under några dagar - och gör inget annat. Jag kan inte göra så eftersom jag har fler ansvarsuppdrag och inte har mycket fri tid hemma (uppbokat). Jag försöker istället minimera stressen och jämna ut arbetsbördan genom att fördela rättningen jämt under en viss period. Det brukar bli 4-6 prov om dagen. Då hinner man med allt annat också.


Religionsundervisning
Hade lektion med en klass och förberedde en genomgång och några arbetsuppgifter. Klassen överraskade mig dock genom att ha suttit och gjort (och klarat!) provet på Fronter. (Har lärande prov på Fronter som förbereds med strukturfrågor och som rättas automatiskt, med slumpmässigt valda frågor. Syftar till att träna in kunskap och få feedback direkt. De skall kunna använda sig av kunskapen vid senare uppgifter och diskussioner.) De som var klara hade gjort det vi skulle göra under lektionen och mer därtill och fick dö valmöjligheten att antingen påbörja nästa moment eller slura tidigare. De flesta valde att skura tidigare.  Det blev en lektion med få elever (de som inte var klara eller som behöver extra hjälp) vilket gav mer tid per person och blev en kanonlektion för dem med bra genomgång och diskussion samt strukturhjälp. En kille visade upp VG-kvalitéer genom sina kunskaper och sitt sätt att resonera.


Åkte hem, trött efter lång dag och avnjöt kvällen utan allt för mycket nöjesjobbande ; )


Reflektion
Hann inte med att rätta några nationella prov idag pga strul med mail och rekommedationsbrevet. Brevet kom olämpligt men jag kunde inte strunta i eleven. Jag fick ta smällen helt enkelt. Samma sak med omprovet. Jag kan dock inte ta för många smällar dock - då bryts man ner.


Tolkning
Trots att man håller fokus, kommer ibland fler saker in och tar tid. Genom god förberedelse kan man värna sin tid och gallra bort vissa uppgifter som inte har lika hög prioritet. Även om man skall göra gott, måste man göra gott mot sig själv (inte ta på sig mer än man klarar för ofta, utan ta hand om sig.) för att kunna göra gott i ett längre perspektiv, vilket blir "mer" gott. Kroppen är ett viktigt redskap som måste skötas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar