torsdag 16 december 2010

Mån v 50 - Luciapanik

Helt otroligt. Bara en vecka kvar innan julledigheten! Hade en del administrativa sysslor att göra men ingen tid att göra dem på. Lektionerna börjar tidigt och avlöser varandra utan större raster mellan. Det räcker att en person vill prata med en efter lektion och rasten är slut. Jag sprang mellan de olika lektionerna som vanligt.


Första lektionen
Eleverna skall slutföra sina uppsatser och lämna in. De har inte kommit långt och har inte mycket tid. Vad gör de då? Ett flertal sitter bort lektionen. Andra slösar upp tiden genom att gå och leta datasal, eller "data" som de säger.


Jag konfronterade några av herrarna och sade "När ni äntligen har letat upp en dator och startat upp den har det gått en halvtimma av er värdefulla tid! Alla ni har en IPhone. Om ni istället hade suttit kvar i klassrummet och använt er av den hade ni haft ett par artiklar var vid det här laget! Hur tänker ni egentligen?"


De satt och gapade. Nä det hade de inte tänkt på. Sedan kom kontringarna; man kan ju inte skriva. Det är jobbigt att läsa.


"Jobbigt att läsa? Du sitter ju och läser på den hela tiden! Facebook, Sms, etc.". Jag vann en poäng.


"Och skriva kan du i en App som du säkert har. Annars kan du alltid ladda ner Catchnotes och dela innehållet till mig eller lägga in det på Fronter etc". Jag vann en andra poäng och visade dem hur det hela funkade. Det blev undervisning i Smartphone (mLearning).


Det roliga var att de blev intresserade och såg nyttan med det samt sade att de inte kunde sådant men måste lära sig det. Det tråkiga är att de inte tar sig tiden och använder sig av det jag lär dem (har nämligen visat lite fräcka saker tidigare utan att de har börjat använda det). De beter sig ibland som man brukar säga om gamla kollegor - "äh, du vet han/hon är så gammal och går i pension snart. Han/hon orkar inte ta in mer". Då är de de yngsta pensionärerna jag träffat! Tänk att vara pensis innan man tagit studenten. Tragiskt!


Hela påståendet eller bilden av äldre människor är dessutom helt orättvist mot många äldre människor jag känner - det finns en del som är hur läraktiga som helst (och följdaktligen hur uppdaterade som helst). Nä det där är bara rent nys!


Andra lektionen
Några treor höll tal för mig. De övriga skulle jobba med sina tal. Deadline är på fredag.


Tredje lektionen
Uppsats med ettorna. De skall skriva rapport och lämna in. Satt och höll kontakt på eBuddy. Hjälpte folk med att förstå-, och jobba i, uppsatsmallen. Pratade med en elev som var sjuk över eBuddy.


Lektionen avbröts av luciafirande, men en del valde att jobaa vidare och strunta i lucia. Det gillar vi!


Efter lektionerna hade jag väldigt kort om tid. Jag skulle skriva rent några omdömen till nationella prov och dela ut dem i respektive lärares fack. Detta skedde inte. Istället valde tiden att säga "hyperjump" och jag fann mig själv plötsligt försenad till dagid. Så sen att jag inte skulle hinna!


Jag stängde av datorn, rafsade ihop alla omdömena och tog på mig i en enda rörelse och sprang under en panikchock till tåget under det att jag SMS-svor till nära anhöriga (det är väl bra att alltid de får ta smällen!) och veklagade mig för högre instanser.


Kommer fram till stationen och ett öresundståg rullar in som på beställning - vilket det faktiskt var - och hoppar på. På tåget i ilfart hemåt upptäcker jag att jag sett fel på klockan och att jag kommer att hinna med god marginal! SMS:ar anhöriga och jublar och ber om ursäkt.

2 kommentarer:

  1. Tjaa Tim!
    Varje gång du uppdaterar din blogg är jag först inne och läser. tycker du skriver intressant och roligt heela tiden! Och jag är stolt över att du nämnde mig..
    Haha, hade bäst!

    SvaraRadera