tisdag 21 december 2010

Mån v 51 - business as usual

En helmärklig dag som hänger i luften mellan helg och avslutningsdag men ändå skall vara "business as usual". Tycker att man borde efterskänka dagen eftersom inget speciellt händer ändå.


Hörde att några skulle ha matteprov idag! Helt otroligt! Sista dagen. Snacka om "business as usual".


Hade mina fyra lektioner men allt gick på kvartsfart.


Lektion ett
En kraftigt decimerad skara satt och läste på matteprovet de skulle ha. Jag lät dem välja mellan att jobba på uppsats och att plugga på matteprov.


Några satt och gjorde ingenting och jag kan inte riktigt klandra dem. Själv satt jag och jobbade med en distanskurs i sociala medier och skrev in närvaron.


Min medmentor dök upp och levererade tiderna för samlingen imorgon och försvann sedan iväg snabbt.


Lektion två
Denna lektion hade jag gett bort till en kollega som skulle låta klassen se färdigt en film. Jag hjälpte till med att sätta igång det hela och satte mig sedan på kontoret för att sammanställa resultaten av nationella proven.


När filmen var klar gick jag in och gav dem resultaten. Eleverna blev, som de brukar bli, ledsna, förbannade och besvikna när vissa fått veta sina resultat och inte var nöjda med det.


Jag har varit med om samma sak i fem år nu och blir inte stressad av det utan förklarade igen (förklarar alltid innan provet flera gånger under den period de tränar) att eventuella dåliga resultat sällan beror på innehållet i deras texter utan på att de glömt några saker; ej fullständig eller korrekt källhänvisning, ej korrekt styckeindelning, meningsbyggnadsproblem, för mycket språkproblem eller att de inte gjort det uppgiften kräver - skriver rätt sorts text, inte refererar till texthäftet, eller utför det de skall göra, t.ex. ha en tes och argumentera etc.


Jag påminner dem dessutom om att jag givit dem chansen (som varje år) att göra en testomgång med ett gammalt prov och lära sig bedöma sina och andras texter. De som inte har tagit chansen får faktiskt skylla sig själva - jag kan ju inte göra det åt dem!


De som tar chansen (ofta endast ett fåtal) brukar få bättre resultat, vilket jag också visar.


Jag avslutade med att påminna att provet bara skall ses som något för statistiken och inte som ett slutprov i kursen SV B - den täcker nämligen inte av mer än ett kriterium som dessutom bara går till VG! Check it out! Alltså var inte oroliga - jag använder mig bara av de bästa resultaten man presterar (grundtanken i "portföljpedagogiken") och struntar I alla misslyckanden.


Trots allt detta fick jag mig en liten överraskning då några av mina elever knackar på min dörr en liten stund senare och vill ha en förklaring (med udden att jag inte rättat korrekt!) på deras omdömen trots att jag skrivit dem.


Jag förklarar och visar hur systemet funkar och tröstar med att de skall få bearbeta sina texter så att de känner att de har utvecklats och kan ta till sig rättningen på rätt sätt. De blir nöjda.


Därefter är det en teknikelev som vill ha kommentarer på sin text (jag refererade till dem i mina kommentarer men.  texten hade inga!) Jag beklagade och bad om ursäkt - något blev fel när jag skrev rent och satte mig ned med hans text. Han hade hämtat den och vi kopierade den så att han kunde behålla den.


Vi hade ett mycket bra samtal och han hängde med på vad jag menade. Jag ansåg dock att jag varit lite hård och höjde resultatet två snäpp från VG- till VG+. Han var minst sagt mycket nöjd.


Tredje lektionen
Hade min etta och lät dem slutföra sin uppsats. Alla skall lämna in det de har gjort för att få kommentarer och skall sedan få revidera efter jullovet.


En elev var i stort sett klar och satt bara och förde över allt till mallen. Gött!


Andra ville i stort sett ha en slags diktamen där jag skulle säga vad de skulle skriva. Suck. Då är det ju mitt namn som skall stå på uppsatsen i så fall. Vad lär de sig på det? Tror de verkligen att det bara handlar om att ge läraren uppgifter - ge honom det han vill ha...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar