torsdag 2 december 2010

Ons v 48

Denna dag är alltid lektionsfri för att jag skall arbeta med mina andra uppdrag - IT-pedagog och ämnesansvarig för ämnet svenska. Hade tänkt rätta nationella prov hela dagen, men fick mina planer spolierade av andra administrativa sysslor som inte kunde vänta:


Skulle göra en överlämning på en elev som har bytt skola. Fick leta igenom allt på Fronter för att veta vad som gjorts och inte.
  
Fick order om att betala en räkning med svenskämnets pengar. Upptäckte att jag inte kunde betala den på normalt sätt och fick gå till administrationen och få det fixat. De hade dock inte tid förrän efter lunch så jag fick sitta och "klämma på den" tills då. (Tjötigt att behöva vänta och passa en tid.)


Fick meddelande från SYV. Mina mentorselever skall boka tid hos henne.


Tog emot och vidarebefordrade info till mentorselev (häva- IG-uppgifter).


Blev ombedd att dels med mig av mina anteckningar (kort från whiteboarden) till Byggarbets-laget från vår senaste program-projektsgruppträff (PPG). De ville ha summan av vad som sagts. Fick veta att vi skulle ha APT (arbetsplatsträff) och sedan sitta i PPG med våra nys arbetslag.


Kollega beställde Fronter-undervisningstid.


Är snäll och sätter på kaffe åt kollegorna och belönad med en kaffeöversvämning!


Ber en kollega beställa laddare och två sorters batteri till handdstorn. Det är billigt!


APT
APT får en naturlig gräns då rektorns dator plötsligt tycker att den måste uppdatera och stänga av sig inom 29 minuter och börjar räkna ned! >D Det bästa är att det inte går att stoppa eller avbryta det hela! Rektorn finner sig snabbt och säger "då har jag 29 minuter på mig" och kör på. Bra möte.


PPG
Rektorn kommer förbi vårt möte och är med en bra stund. Vi skall planers och presentera visioner med programmet inför gymnasiereformen 2011. Vi "äger" en stund och går hem sedan.


Jag funderar kring tanken som presenterades under mötet - att det viktiga är att visioner byggs upp och formuleras av alla som deltar för att det skall bära frukt. Då drar alla åt samma håll och  alla äger processen.


Reflektion
Funderar också kring problemet med skolan är att det är så mycket som skall göras samtidigt. Alla skall jonglera med tio bollar i luften utan att veta om de har bollkontroll. Nu försöker man höja kvalitén i skolan men håller sig inte till den urgamla lagen - gör hellre en sak bra än tio dåliga. Jag märker själv hur splittrad min arbetssituation och mina uppdrag är och jag känner frustration att jag inte är effektiv.


Kraft blir oss given. Den kan vi inte kontrollera. Bara öppna oss för. Vi kan däremot påverka effekten genom att fokusers Kraften (smal flodfåra ger starkare ström och orkar driva vattenhjul bättre) och öka återhämtningstiden (annars dräneras vattenflödet). Minska arbetstiden och jobba med färre saker så blir det högre kvalité. God kvalité är grunden för bättre kvalité.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar