fredag 10 december 2010

Mån v 49

Var tvungen att göra om planeringen för rättningen av de nationella proven då ordinarie plan blivit förstörd. Det är hets nu. Har bara denna vecka att rätta alla 55 proven. Satte igång under helgen och rättade unda fem stycken. Det tar alltid längst tid med de första 5-10 proven. På väg till skolan hann jag med tre prov och på väg hem, två. In alles fem idag och totalt 10. Börjar gå fortare nu.


Läste dock något på Facebook som bragde mig lite ur fattningen. Dessa ord bragde min kraft ur balans och påverkade mig hela dagen.Tänk vad en enda fras kan ställa till med.


Svenska - första lektionen
De skulle vara klara med sina uppsatser och redovisa muntligt. Inge var klar dock och många har inte börjat faktainsamlingen. De har helt enkelt slösat bort sin tid trots att de har gjort uppsats förut och känner till problemen och fällorna man kan ramla i.

De ville jobba vid datorer för att hämta fakta. Vi gick runt men fann att det var upptaget överallt. En del gick då till biblioteket men en stor grupp satt kvar i korridoren och gjorde ingenting. Det anmärkningsvärda är att de flesta i den gruppen hade IPhone.

Jag slog mig då ned hos dem och frågade varför de intte jobbade med sina telefoner. (Deras ursäkt till varför de inte jobbade var att de inte hade tillgång till datorer och internet.) Jag upplyste dem då (påminde dem) om att de hade fantastiska handdatorer och gratis uppkoppling till Internet via skolans nätverk. De flesta hade inte tänkt på det.
En kille sade då att man då inte kunde skriva och jag fick undervisa dem om några App:ar (Catchnote, Dropbox, GDoc, GTask) och hur man lätt kan jobba med handdatorer.
Jag sade också till dem att om de istället hade suttit kvar i salen och börjat söks med sina handdatorer hade de troligtvis suttit med tre-fyra bra artiklar vid det här laget.

Det jobbigaste är att stå bredvid och se andra misslyckas utan intervenera. Jag måste låta dem misslyckas och skörda konsekvensen (utan att döma) av deras handlande, annars lär de sig aldrig att ta ansvar och bli sin egen. Det jag får göra är att föra en diskussion med dem över deras handlande och konsekvenserna. På det sättet kan ett misslyckande leda till framgång.

Andra lektionen

Denna lektion förberedde eleverna sig för NP-tal. En höll ett tal idag och satte MVG. Yes!

Tredje lektionen

Eleverna håller på med uppsats även här. Idag redovisade en del vad de hade vilket var bra. Dock var den bara två som redovisade! Känns inte helt stabilt. Nästa vecka blir det rapportskrivning.

Återigen ber mig en viss elev om "mycket hjälp idag". Denna gång hade han med sig material och jobbade själv. Bra. Tror bara att han är osäker. Om han bara litar på sig själv och gör sin bit, kommer allt att ordna sig.

Några av eleverna gjorde inte många knop idag. De satt bara med sina telefoner och spelade. Jag har förståelse om man tar en paus och t.o.m. deklarerar detta - bara man får sitt gjort. Några av dessa sköter detta men den finns också de som inte sköter det. Återigen måste jag stå ut med att se det hela utan att ingripa mer än att prata med dem och försöka hjälpa dem ta det egna ansvaret. Vi hade det roligt i alla fall. Det är viktigt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar