lördag 4 december 2010

Fre v 48 - Gameday

Match
Hade kommit överense om att träffa eleverna 08.45 i simhallscaféet. När jag kom dit satt de utanför caféet helt otaggade! Börja undra hur det skall gå. Köpte kaffe och liten macka för att komma igång.


Klacken hade inte tränat och kom inte ihåg sina sånger och flera var tysta. Skandal! Några tappra personer försökte hålla igång det och få med fler. Mycket var tack vare insats från en andraklassare! I andra period började det hända grejer och det blev lite tryck. Det ebbade tyvärr ut i tredje period då flers gick på lektion eller åt. En lärare imponerades över att jag "lyckats få igång en klack". Hon var tydligen imponerad. Detta var dock inte min förtjänst alls, vilket jag sade.


Trots att klacken nästan tystnade i tredje period var det en spännande match  med en del fajter (tyvärr - gillar inte se människor slåss, allrahelst inte mina egna elever!). Det blev 3 - 3 och matchen avgjordes med straffar. 6-4 till Aranäs.


Svenska
Sista lektionen blev lärarlös för de som ville det (eget arbete) då de höll
på med uppsats. Jag satt och hjälpte de elever som ville ha hjälp. En elev ville ha "mycket hjälp" men när vi satte oss ned, hade han inget med sig! WTF! Jag sade: "då är det inte så lätt att ge hjälp. Vad tänker du göra nu?"
"Kan man inte leta lite på nätet?" Jag slog mig mentalt för pannan. Det händer inte mycket på det bygget. Det är då visst och sant.


Hur kan man tro att man skall kunna få hjälp om man inte gör något? Då är det inte hjälp man vill ha utan att någon annan gör jobbet. Hjälp innebär att man faktisk har jobbat själv (allt vad man kan) och sedan fastnar och behöver en "knuff" för att kunna jobba vidare själv igen.


Nåväl, jag hoppas bara inte han kör den stilen i gymmet och planen - då kommer han inte långt, möjligtvis kommer han vinna Mr Spaghetti of the Year.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar