fredag 3 december 2010

Tor v 48

Fronterundervisning
Började med Fronterundervisning. Hade fått beställning dagen innan. Gick igenom behörigheter och inlämningsmappar. Visare hur jag hur lagt upp det och visade även provverktyget översiktligt.


Religion
Hade sedan religionlektion. Eleverna arbetade i en datorsal och skrev i loggbok och gjorde lärande prov. Gjorde prov med förlängd tid för elever med dyslexi. En del satt och gjorde svenskaarbete (bildanalys) med mitt godkännande -de flesta ligger före planeringen.


Svenska
Under lunchen bad eleverna vid mitt bord mig att komma till derbymatchen (hockey) mellan Aranäs och Lindälv imorgon. Förberedde mig inför lektionen under eftermiddagen och fick frågan av klassen om de fick gå på matchen och godkände det. Krävde dock att de skulle bli klack och göra hejaklackvisor. Gick runt med en elev och raggade trumma. Han fick tag på en!


Under tiden satt de andra i två grupper och tävlade. Ena gruppen ringde in en kille som annars skulle stå och sälja bullar på torget. Han kom som en oljad blixt och började tagga igång.


Jag trodde i min enfald att man skulle börja med meter och rimflätning när man "läktar-ryhmar" men icke, folk satte igång klappet och satt i grupper och slängde fram förslag på förslag. Förslagen accepterades eller refusades utan krusiduller och ingen tog avslag personligt. Alla deltog. Grym upplevelse. Snacka om "skrivprocess" (eller diktarprocess - dikta kan vara "skriva" fast muntligt).


Klassen satt över 10 min utan att märka det och när de gick var de lite läktarberusade och taggade. Vad har jag ställt till med? Jag har uppviglat mina elever till en klack - på en vanlig sketen torsdag! Stackars den lärare som får dem efter mig...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar