fredag 14 januari 2011

Fre v 2 – Första veckan slut…

Första veckan slut – och så även höstterminen! Nästa veckan börjar vårterminen med ett nytt schema.

Denna termin tillkommer två kurser vilket gör att jag kommer jobba mer än 100%. Det kommer bli en tuff termin.

Första lektionen

Dagen började tidigt (hade inte sovit så mycket) och jag var rejält trött. Första klassen satte sig i en datasal och fick veta vad de hade kvar. (De har bara en termin kvar.) En del jobbade undan medan andra gjorde inget.

Jag uppmanade en del men lät dem hållas – det är deras sista termin och de skall ta ansvar för sina egna studier på universitetet. Lika bra att de får chansen att göra det. För vissa börjar dessa redan i höst… Klassen hade dessutom ett litet problem med en resebeställning som de var tvungna att klara av vilket de också fick syssla med.

Andra lektionen

Den andra lektionen var mer fokuserad. Vissa var sena och en del var rejält försenade – de hade schmäckt i sig pizza och inte planerat in det ordentligt. Vad göra? Jag fick naturligtvis ta fram rottingen och ge dem en rejäl omgång såklart. Därefter var de fogliga som små lamm… Blinkar (Observerade en ny piercing i klassen btw)

Jag vaknade upp ur mitt dagdrömmeri och fann mig utföra en lektion och höll på och prata rena grekiskan: Ethos, Logos, Pathos och något om vad man skall tänka på när man håller tal. Jag kommer inte ihåg allt som flödade fram men hoppas kunna läsa om det i mina elevers loggböcker senare Blinkar

Klassen delades in i grupper och utförde två övningar ett par gånger. Hann gå till tre av fyra grupper och se hur de betedde sig. Det är alltid “vingligt” i början eftersom man skall lära sig övningarna och lära känna gruppen i denna nya situation. Det är tydligt att de flesta tycker att de är lite obehagligt eller pinsamt i början (även de som är verbalt starka!)men om de hittar rätt grupp och börjar lita på varandra (det bygger på tillit och god anda i gruppen) kommer det att hända saker.

Bad eleverna anteckna i studieloggen vad de kommer ihåg av vad jag berättade (de uppmanades även att snacka med varandra). Skall även be eleverna skriva ned hur arbetet fungerar i grupperna och hur de trivs i grupperna. Det är jätteviktigt att man byter personer och inte fastnar i gamla mönster – det finns många tillfällen där människor som normalt inte samarbetar är perfekta för varandra i denna typ av lärsituation. Skall även poängtera att alla lär upp varandra och att förbättringar inte skall ges eller tas i fel anda utan i en generös och frimodig anda.

Extra arbete

Avslutade lektionen och började packa ihop. Har  en hel del arbete med mig hem denna helg. Embrace for impact.

1 kommentar: