torsdag 13 januari 2011

Ons v 2 - "Midvecka"

Trots att det var midvecka blev det inget fira av.


Ändrade planer
Kom till jobbet och började jobba med planering av kurser i kombination med städning av skrivbord - ingen bra combo - då telefonen ringde. Det var en ny kollega som skulle kontakta mig för undervisning i Fronter. Vi bestämde träff direkt och jag fortsatte städa tills jag såg henne stå vid mötesplatsen.


Fronterundervisning
Eftersom mitt skrivbord är en utgrävningsplats och inte får röras, gick vi upp till hennes arbetsplats. Jag gjorde först en inspirationsintroduktion där jag visar hur jag använder Fronter och tar upp olika pedagogiska möjligheter. Därefter tog vi kaffepaus och pratade med andra kollegor.


Pedagogisk metod
Efter pausen fortsatte vi. Min pedagogiska metod vid dataundervisning fungerar som övningskörning (bil) med en lärare vid dubbelkommandon. Eleven måste jobba - göra alla tryck och klickningar-  och sitter bredvid och berättar. Jag utgår också alltid från elevens verklighet och försöker få eleven att tillämpa (använda) sina kunskaper på riktigt.


Jag bad alltså kollegan välja en klass och en kurs och sedan skapa ett rum på Fronter som hon skulle använda i sin undervisning. Hon gjorde detta och lade till de grundläggande verktygen.


Jag visade henne hur man skapar olika mappar, skapar loggbok, bäddar in film och laddar upp dokument samt kommenterar elevarbeten. Vi tittade även på nyheter och meddelanden, samt portfolion.


Hennes uppdrag (uppgift/läxa) är nu att själv använda sitt rum och lägga upp material och försöka kommentera arbeten.


Genom att använda sig av det hon lärt sig befäster hon sina kunskaper och automatiserar dem. När detta är gjort kan hon lära sig mer. När hon behöver hjälp eller vill lära sig mer hör hon av sig.


Tufft möte
Efter undervisningen som tog ett par timmar var det dags för ett möte med några svensklärare. Detta möte skulle vara ett tufft möte med svallande känslor och ömma tår, men blev hyfsat nyanserat och riktigt bra.


Konferans
Avslutade dagen med konferanser i båda arbetslagen. Det var ganska lugna konferanser utan allt för tunga ämnen.


cheeri-oh

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar