onsdag 19 januari 2011

mån v 3 - Vårterminen börjar. Nytt schema

Idag börjar vårterminen officiellt och vi har fått nytt schema. Mitt schema har blivit "sämre" eftersom jag har fått två kurser till: en rel-kurs och en sv c-kurs. Dessutom har min lektionsfria dag (som skall vara lektionsfri pga att jag skall utföra två andra uppdrag i skolan) fått ett stort lektionspass. Detta innebär att jag kommer att få svårare att utföra de andra uppdragen men jag får lösa det. Kommer tid kommer råd. "I'm not walking alone".


Lektion 1 svb
Samma klass på samma position som förra terminen. Hade en planering med klassen och lät folk sätta igång.


De var mycket sega och ville bara sova. Få jobbade. Av de få klev en kille fram som annars inte brukar vara aktiv och satte igång och jobbade trots att hans kompisar gjorde det. Jag är imponerad! Han har växt. Hoppas han håller hela vägen.


Klassen skall få feedback på sina uppsatser och göra en revidering innan sportlovet. Släppte lös en ny uppgift i språkhistorian också.


Lektion 2 Svb
Nästa lektion var liksom den förra samma som höstens schema. Gjorde även här planering med klassen och lät dem jobba. Klassen var lite mer taggad men lektionen var  väldigt kort och vi hann inte så mycket.


Lektion 3 svb
En parallellklass gjorde entré enligt nya schemat och hade liksom klassen innan en kort och intensiv lektion. Vi planerade tillsammans även här och skrev upp alla kvarvarande uppgifter på tavlan. Jag sade till dem att de nu var tvungna att själva planera sina studier och jag rekommenderade dem att utnyttja tiden extremt väl så att de kan avsluta kursen tidigare. De kan då använda återstående tid till att höja betyg i valfritt ämne.


Det har även kommit till min kännedom att dessa planerar en anarkisk klassresa utan lärare och utan tillstånd. Om de nu tänker syssla med sådant "fiffelerings-tyg" måste de vara smarta och klara av kurserna innan de far så att de inte drabbas av IG-besvär och ev ej fullständig studentexamen när de kommer hem.


Lektionen var väldig kort även här och eleverna "evaporate:ade" som vanligt när tiden var ute innan man hunnit säga "flaskkork" (varför man nu skulle få för sig att säga det...). En elev dröjde kvar och frågade mig en liten grej vilket bara tog fem min, men som visade sig vara fatala fem min.


Lektion 4 SvC
Precis i tid kommer jag sättande som en gasell (eller kanske inte riktigt) med famnen full av "stuff".
Har inte hunnit till mitt arbetsrum och lämnat ifrån mig materialet från lektionen före och definitivt inte hämtat material för denna lektion!


Hälsar på den brokiga skaran nyfikna och (mestadels) nya elever och säger något i stil med "Hej, SvC? Ja det är rätt. Kom in så länge så skall jag bara..." i det jag öppnar dörren och kliver rakt in mitt i en lektion. Med famn full av stuff. En sladd som försöker smita. Frame:ad av en dörröppning med massor av nyfikna svc-elevers huvuden jämt spritt runt hela dörröppningen.


Lektionen handlar om graviditet och samtliga elever sitter och lyssnar andäktigt. Läraren vänder sig om.


Jag sliter snabbt som attan upp mitt lasersvärd och kapar huvudet med ett mäktigt KLYYYV. Huvudet dunsar i golvet och rullar iväg under katedern. I den stora tystnaden hörs bara mitt lasersvärds surrande och jag levererar. "hon gick över tiden".


"Skall du vara här nu?" Jag återvänder till nuet och svarar "jag tror det". Hon konsulterar schemat och ser att jag har rätt. "Ursäkta så hemskt mycket. I vanliga fall brukar eleverna packa ihop sina saker och gå när vi slutar men idag sade ingen något". "Det är lugnt." (Till klassen) "Nu har ni har gått över tiden. Nu blir det dropps".


Medan klassrummet bytte invånare stack jag iväg och bytte material och hämtade bärbar projektor.


Satte iväg i ilfart tillbaka och kom in med andan i halsen bara för att konstatera att där redan fanns en projektor i taket. Mutter-mutter.


Eftersom jag varit lite stressad hade jag ett visst tempo i kroppen och levererade lektionen i det tempot. Det blev en chockstart. Men det blev bra.


Fick plötsligt ett nytt upplägg av kursen (med samma övningar fast i annorlunda ordning) genom "devine intervension" och kunde varva min späckade information med lämpliga övningar direkt som konkretiserade det jag pratade om och bytte moment innan det blev tungt. Råkade även vara skojig utan att mena det.


Hann dessutom med en förflyttning till datasal och genomgång av Fronter och första uppgiften.


Hade två tvåor med (det är alltid treor annars) som satt och såg lite förskräckta ut. De har visserligen haft mig i ettan men inte sett mig i high-speed-action beväpnad med en pärm med magiska övningar och tungvsvada om stilistik. Jag lugnade dem med att det blir ett annat tempo senare.


Det var en mör men lycklig klass som stapplade ut från datasalen med uppgift och prov på fredag. Jag fällde ihop lasersvärdet, tog mina pryttlar och gick till arbetsrummet för att sedan bege mig hem.


Reflektion
Flera kollegor klagar och en del elever också. Jag väljer att undvika det. Det man gör och säger kommer att färga och forma en. Man släpper inte in Kraft hur som helst utan konsekvenser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar