måndag 31 januari 2011

mån v5

Har en intensiv dag med lektioner som går i ett. Har dessutom rättning som måste bli klar och ett elevärende som tar massa energi och tid i anspråk.


Lektion 1
En grupp som annars kan vara ganska stojig var väldigt samlade idag. Det stora problemet är att det är svårt att få tag på datorer - alla skall tydligen ha tillgång till datorer vid denna tid. Jag uppmanade eleverna ät ha med sig laptops och använda smartphones när det finns.


Hela undervisningen är beroende av tillgången av datorer. Måste påtala problemet för schemaläggaren.


Den elev som har satt igång och börjat jobba håller stilen fortfarande. Bra!


Tyvärr finns det också ett gäng som inte gör många knop och även några som inte gör något alls!


Drog ut ärvarostatistiken i slutet av lektionen på elevernas begäran och pratade om reglerna kring frånvaro etc. Raj-raj-party. Eller inte.


Party var dock att en trogen läsare hörde av sig och ville ha lite nya publikationer. Hoppas bara inte att det berodde på vederbörande desperation av leda som gör t.o.m räknandet av tänder på en kam till en riktig lördagsfröjd.


Andra lektionen
Andra lektionen följde snabbt på den första. Väntar på en överlämning på den här klassen och har gjort upp en preliminär plan på vad de skall göra.


Flera elever ser "ljuset i tunneln" eftersom kursen tar slut och är mer samlade och målmedvetna. De har kolla på vad de skall göra och gör det också.


Lunch
Åt lunch med några elever och pratade extended essay och nerdgrejer. Mäktigt. Planerade lite alternativ undervisning med film och rollspel etc i slutet av terminen. Moahahaha.


Tredje lektionen
Denna klass  ser också "ljuset i tunneln" men har inte helt fattat konsekvenserna. Det har nämligen kommit till min kännedom att de ämnar fara iväg i slutet av terminen. Det innebär att de har ännu mindre tid på sig att slutföra sina kurser och kommer få "feting frånvaro".


Fjärde lektionen
Det var en decimerad skara som mötte mig när vi började sista lektionen. Många höll på med generalrep inför morgondagen. De har ett antal pjäser de skall framföra under veckan; dagtid och kvällstid.


De gjorde en övning och fortsatte sedan med sina arbetsuppgifter.


Jag hade betydligt mer dramatik; mitt login ändrades men funkade inte och jag fnattade fram och tillbaka till datateknikerna som inte var tillstädse.


Jag kopierade och var tvungen att mata vidundret med papper, vilket är förenat med livsfara då pappret fullkomligt strimlar en (papercuts). Jag lyckades undvika pappret men skar mig på kartongen istället! Hur otippat var inte det att den gamle besten skulle hugga till? Bandagerade mig och fortsatte lektionen som förflöt utan vidare blodutgjutelser.


Avslutade dagen medelst den inre tillfredsställelse som bara  idogt arbete och nit i form av en kollega med en bunt IG-varningar kan skänka och åkte hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar