tisdag 1 februari 2011

Tis v 5

En lätt dimma som proklamerade annalkande regn mötte mig på väg till jobbet. Slapp vänta på pendeln och kunde i stort sett utföra transporten av min lekamen i en svepande rörelse.

Kunde samla Kraft under resan och kontempleterade smärtans mysterium jämte analys av min brist på tid och hur man kanaliserar Kraft på rätt sätt. En viktig grundförutsättning är att tro på det och att hålla sig vaken på den verkligheten så att man inte somnar in.

Min plan för dagen inbegrep rättning av uppsatser men blev snabbt krossad av den brutala verkligheten.

Jag blev plötsligt medveten om att jag glömt matlådan och fick gå och köpa lite mat att ha som reservproviant.

Skolan var full av aktivitet när jag kom dit och jag kastades in i allt. Mitt kontor var dock mörkt! Någon var där men hade gått till lektion. Resten var annorstädes.

Började med rättning och jakt efter information kring teaterbesök. Vissa elever hade sagt mig att de ville gå på en teaterpjäs som esteterna satte upp på skolan och ville ha med mig där vilket jag ville. Gick nu och kontrollerade kontaktuppgifter och antal lediga platser etc. Detta tog sin rundliga tid.

Därefter var det dags att rätta igen och då inföll studiepasset som jag inte hade hand om idag, men där eleverna involverade mig i diverse hjälpverksamheter - allt från: "Kan du ge mig alla uppgifter jag har kvar i denna kursen? till "Hur lägger jag upp en argumenterande text...på engelska? Hur ser engelskan ut tycker du?" vidare till "Skulle du kunna titta på min uppsats?" och "Kan du hämta kaffe till mig? Kan du ge mig massage?"

Efter att som butler beklagat hans nåd om möjligheterna till kaffe återvände jag till mitt rum för att fortsätta rättning. Blev kontaktad av IB-elev som ville ha svar på saker kring dennes extended essay (uppsats) och lovade ge svar på eftermiddagen.

Begav mig upp till IB Quarters och pratade med koordinatorn och diskuterade en del samt fick nys på en del problemettos med mailsystemet.

Tog mig tillbaka och testkörde min egen mail som var död som ..ja..bara mail kan vara...när den är död... Ringde upp IT-enheten och fick problemet åtgärdat med en gång. Tack! Det sista personen sade innan vårt samtal avslutades var "...och gå nu inte in och försök läs mailen på Fronter...för det funkar inte..." Vad tror du jag gjorde härnäst? Självklart gjorde jag precis tvärtom; gick raka vägen in på Fronter och ordnade så att jag kunde läsa mailen även där. För att det kan man visst!

Satte i mig en lätt lunch på arbetsrummet och återvände till den ständigt avbrutna uppgiften: rätta uppsatser och rätta EE (extended Essay). Hann givetvis inte klart med EE innan eleven dödk upp och fick ge honom den information jag tidigare lovat och sedan bestämma ny tid för själva feedback:en. Blev lite frustrerad över att jag inte kommit längre men bestämde mig för att imorgon...då...

Hade IKT-möte med kollega och avhandlade en del spännande saker innan det var dags att bege sig hem.

Regnet föll tätt och tråkigt och gjorde den glatta isen ännu "glättigare" men jag fick en skön skjuts till stationen och tåg ett ännu skönare tåg hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar