torsdag 10 februari 2011

mån v6

Måndagar är alltid något av en lektionsindustridag och denna var inget undantag. Efter en skön helg med lite skridskoåkning i centrala stan var jag taggad och befann mig tidigt på jobbet. 07.10 “business as usual”.

Såg att mailboxen var sprängfylld men vägrade läsa just då eftersom jag inte hade tid utan måste förbereda lektionerna. Insåg också att det redan är vecka 6b och att det är sportlov nästa vecka. Egentligen skall man glädjas då, men jag såg bara allt arbete som måste bli klart innan dess och vred lite olustigt på mig.

En kollega dök upp och vi diskuterade lite IKT-grejer en stund men fortsatte våra förberedelser samtidigt.

Lektion ett

Eleverna var underligt samlade idag och min korta genomgång samt uppmaning att slutföra en av språkutvecklingsuppgifterna denna lektion möttes av fokus och och målmedvetenhet.

Tyvärr finns det aldrig lediga datasalar vid denna tid vilket gör att klassen inte kan arbeta på datorer om de inte tar med sig laptops eller använder smartphones vilket jag försöker få dem att göra.

Biblioteket öppnar kl 09.00 och där finns datorer att använda, men klassen har förlorat en värdefull halvtimma om de inte har arbetat effektivt på annat sätt tills dess, vilket de sällan har!

Några få har börjat ta tag i sina studier och går in i studielandskapet utanför klassrummet där det finns några få datorer. Dessa får dock vara snabba så att inte andra elever kommer före.

Lektion två

Nästa klass var redo och satte igång med sina respektive uppgifter. Några hade tänkt att se film men ingen hade fixat fram den (inte jag heller) vilket gjorde att projektet sköts upp till senare under veckan.

Efter att jag tagit närvaron stack de kvickt iväg till sina datorer och började jobba. Jag satt och rättade uppsatser under tiden.

Lektion tre

Efter lunch valde jag att gå förbi kommande klass vanliga korridorstillhåll och fann mycket riktigt stor del av klassen allt annat än förberedd att gå på lektion. Jag sparkade verbalt upp dem från stolarna och sade åt dem att sluta med sina hazardspel och genast komma till lektionssalen. De kom och slog sig ned i klassrummet lite matberusade och lät.

Jag påminde dem då kort att de hade mindre tid än andra kvar på terminen att slutföra sina uppgifter på och att det gällde för dem gärna bli klara innan kursen var slut så att de hann styra upp sina misstag eller använda resterande tid till att ordna upp andra kurser. Därefter frågade jag var och en vad de tänkte göra denna lektion. De har mig nämligen både i SV B och RE A och vissa har mig även i SV C.

När varje person sagt vad de tänkte göra och i vilken ordning, fick de sätta igång. Många behövde denna summering av vad de hade kvar för att få överblick på sina studier (i mina ämnen) och fick faktiskt en del att aktivera sig.

När sista person redogjort sin plan och gått iväg var den korta lektionen nästintill slut och jag fortsatte rätta uppsatser.

Intermezzo

Gick ut från klassrummet och vandrade ned genom blocket och sedan korridoren och så elever smita iväg från en lektion. De tillhör inte mitt program men jag såg vad de gjorde och började prata med dem. Kasta ur mig “skobbar ni? Nä, ta nu och gå in i klassrummet igen”. De ville inte pga redovisning etc. Jag slog mig ned och pratade med dem och plötsligt öppnade de sig för mig och jag fick reda på ett och annat om situationen i deras klass – allvarliga komplikationer för studier.

Jag sade att det var bäst att de tog upp detta med läraren i fråga så att de kunde komma överens om en kompromiss och inte behöva smita undan och bli lidande. Först så ville de inte, men efter en stunds övertalning (jag måste ha fått lite erf.p. där alltså – kanske t.o.m. höjde mitt FV till på köpet) gick de med på det mot att jag följde med.

Samtalet med läraren började så där men de lyckades tillslut nå fram med problemet och den andre läraren så att det var ett riktigt dilemma. Hon sade dock en bra sak – att hon inte kunde hålla koll på inbördes relationer i klassen eller veta om det de sade var sant och att hon därför måste vara rättvis och neutral och inte kunda ta sida. Vidare att det är jätteviktigt att de kommer tidigt med sådana komplikationer och inte precis samma dag som redovisningen! Dels kan hon inte veta om de säger det för att slippa redovisa (eleverna dementerade och sade sig vara redo att redovisa inför henne själv direkt om hon ville ha bevis på att de kunde det och att det inte handlade om det) och dels sätter de henne på pottkanten eftersom resten av klassen som tvingats redovisa och hon inte kan göra något utan att vara orättvis eller väcka misstankar om detta samtal.

De kom dock tillsammans på en lösning på problemet – nämligen att de som redovisat fick ledigt nästa gång medan de som inte redovisat (flera hade varit borta) fick hålla sin redovisning då de redan hade “tagit ut sin ledighet”.

Lektion fyra

Jag gick därifrån med blandade känslor. Situationen hade löst sig och de hade berättat om problemet så att läraren kunde agera lämpligt i fortsättningen men deras situation i klassen gjorde mig nedstämd. DAEEEEMN!

Ryckte upp mig och öppnade dörren för sista lektionen. Det var få där eftersom många var involverade i ett teaterprojekt (giltigt schemabrytande aktivitet). Jag gick dock igenom några saker och frågade sedan eleverna hur de gick för dem. Resten av lektionen användes till att låta eleverna arbeta vidare med sina uppgifter.

När lektionen var slut, var jag det också och packade ihop mitt stuff och logga ut.

När jag kom hem kom jag på att jag hade planerat att använda nästa dag (tis) till rättning hemma för att komma ikapp med uppsatser och annat. Mitt dilemma var att jag hade ett studiepass på tis och jag hade glömt fråga om någon annan kollega kunde byta pass med mig. Följaktligen fick jag sitta och ringa, messa, skypa, maila och buzza mina kollegor för att hitta någon som kunde byta med mig. Drog en lättnaden suck när jag slutligen fick svaret “ja” som sms.

Firade med att sitta och snacka lite med folk över eBuddy och hade ett långt och trevligt samtal med en elev om allt möjligt.

Tände sedan en brasa och satt och slöade och drack te tills sängdags.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar