fredag 4 februari 2011

Tor v5

Var tidigt på plats och började planera och göra lite  administrativa sysslor.


Lektion 1
Första lektionen gick som en dans. Vi fick tag i en datasal och loggade in.


De som inte registrerat sig på sli.se fick göra det och därefter fick de jobba med prov och etikuppgift. Det är så roligt att se andra arbeta ^^


Uppmanade dem att använda sina loggböcker på Fronter.


Upptäckte ett nytt sätt att läsa av - och kommentera prov, tack vare en elev som ställde frågan. Tack!


Lektion 2
Trippade längs korridoren med glättig min....Nä, det lät töntigt. Stegade taktfast och bredbent korridoren fram...Nä...


Hade håltimma och gjorde massa administrativt "stuff"; mail, telefonsamtal "bla-bla-bla", dokumentation och Frontersaker.
Hjälpte också en del kollegor med data, Fronter och mailfrågor.


Fick en utvärdering av min och en kollegas nya lektionsupplägg från eleverna via deras mentor. 10.0! Coolt. Vi samkör två ämnen för att effektivisera tid och ge eleverna möjlighet att jobba när hjärnorna är som mest fräscha.


Vi fortsatte med konceptet, men eleverna dök upp tidigare eftersom föregående lektion ställts in och frågade om vi kunde börja tidigare. Det gick bra och jag startade upp klassen. Eftersom vårt vanliga klassrum inte var ledigt, gjorde vi en "hostile taken over" på ett annat klassrum. När läraren sedan tittade in (lyckligtvis en av de närmare kollegorna) hänvisades hon helt fräckt till vårt ordinarie klassrum som då var ledigt.


Klassen jobbade på bra i stort även om vissa tjötade och fick separeras och några inte fick något gjort.


Lektion 3
Mitt under pågående tvärlektion (Sv/Ma) kom plötsligt en tredjeklass in och vill också börja tidigare - det är anmärkningsvärt att elever som till vardags inte har
koll på sitt schema kunde hitta mig fastän jag inte befann mig på rätt ställe vid rätt tid. HÄÄÄÄÄH??? "What was that...with the flip?"


Som den flexibla lärare man är, gjorde jag iordning nya spelregler på plats, tog närvaro, delade ut order, öppnade datassal och startade upp dem.


De gjorde det de skulle och rapporterade in när de gjort det de skulle.


Begav mig iväg hem efter en fullspäckad dag och lagade mat. Hade gäst till middag. (De är ganska lätta att tillaga om man ser till att anrätta dem rätt efter person ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar