fredag 11 februari 2011

tor v6

“Snart är lovet här!”, tänkte jag på min färd ned till arbetet. Denna dag var också filmdag. Skolan skulle göra en film som skall ligga på hemsidan och jag skulle var med! Det var med blandade känslor som jag klev in i skolan och hämtade upp de två eleverna som väntade på mig.

Såg den ansvarige för hela projektet – en ur administrationen – stå vid informationsdisken. Jag passade på att försöka få lite mer information om vad som skulle hända då jag hade fått väldigt lite information. Efter en liten stunds snack insåg jag att han inte kunde bringa mer ljus i saken och inte hade en klar bild av vad som skulle ske och hur filmkillen skulle jobba. Han trodde dessutom att jag skulle ha hela klassen samlad och ha lektion som vanligt – excuse me?!

Visst jag är inte fotograf och rent amatör på detta område, men så mycket vet jag att man brukar rigga miljön och ordna allt som skall finnas med i bild/film. Det innebär att alla personer som skall vara med på bild måste informeras och att det måste finnas ett budskap och en mottagare som man riktar sig till.

Man kan inte bara sätta igång en kamera och börja vandra runt i skolan och släntra in i klassrum för att se hur det är. Nä, man riggar alltihop och planerar miljö, personer och handling på bilderna. Film gestaltar. Alla tagningar skall symbolisera/gestalta något man vill förmedla. Kompositionen i bilderna, med riktning, bakgrund, handling är i sig också gestaltningar.

Filmning

Nåväl tänkte jag och började rigga klassrummet och informerade de elever jag hade på plats. Plötsligt kommer kamerakillen och vi hälsar.

Denne säger heller intet om komposition eller vad vi skall förmedla. Han tar heller inte fram en plan eller informerar oss om vad vi skall göra utan tittar runt lite och väljer plats för intervjuerna.

När det är dags för min intervju byter han bakgrund mot en i min smak helt intetsägande och tråkig bakgrund utan ro. Jag får tvinga av honom frågorna och märkte av tidigare intervjuer att han inte tog om där eleverna hade för mycket öööhh, mmm, etc.

Fick intrycket att det var glapp i kommunikationen mellan vår administration och företaget och fotografen. Folk visste inte riktigt vad som skulle hända och var inte förberedda – det saknades en tydlig plan.

Hur som helst gjordes intervjun och jag fick till en liten ändring i filmningen av klassrummet (vi bytte) och fick fotografen att filma eleverna när de gestaltade grupparbete. (Fick med både klassrumsföreläsning/uppdrag och elevarbete – hade kallat samman ett gäng elever som normalt skulle ha lektion under denna timma och fick dem att vara med på filmen.

Lunch och annat

Efter detta något annorlunda arbete gick till min arbetsplats för att rätta och planera fler illdåd i form av undervisning. Åt lunch och pratade med en kollega som skulle dela nästa pass med mig – har varit ett lyckat koncept: eleverna helnöjda.

Lektion två SV/Ma

Ma-kollegan skulle ha en genomgång och jag satt ned och följde med. Det är otroligt lärorikt att auskultera en annan lärare och se hur de jobbar. Fick både lära mig lite Ma och uppslag till Retoriklektionen senare. Satt också och läste elevernas studieloggar och läsloggar samt lade upp fler uppgifter i rummet på Fronter.

Då och då stötte jag på elevloggar som var oanvända och jag kunde direkt kalla till mig eleverna och diskutera det hela  och poängtera att de låg efter men kunde ta igen genom att börja NU.

Gick iväg och lyssnade på två demonstrativa tal och gav feedback och höll en minilektion. Återvände och fortsatte med rättning.

Lektion 3

De treor som skulle ha mig senare kom tidigare enligt överenskommelse och hade med sig den film de skulle ha till sin litteraturanalys.

Först upptäckte jag att klassrummet som jag hade tänkt mig, hade vhs istället för dvd. Fixade fram en  TV-vagn och kopplade in den bara för att upptäcka att det var vhs på den också. Hade sett fel! NÖEEJ !!! "....det finns ingen abonnent till kraniepalatset du försöker ringa..."

Fick kuta iväg "på lätta fötter" och kolla hos två andra program; 1. upptaget, 2 vhs. NÖAAJ!!! Sista desperadohandlingen - knacka på hos vaktmästaren...
"Säg du har händelsevis inte en rullvagn med dvd-spelare inne hos dig någonstans...eeeeh?....as if..."
"Nä, men det står en där och där"
"WAT! Give it to me!!!!"
Löpte bort som en gazelle och tog den. Yes, där satt den!

Resten flöt på utan incidenter. Klassen såg halva filmen och jag lade undan vagn och film för morgondagen.

Tog mig hem och degade loss efter en hektisk dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar