torsdag 10 februari 2011

Ons v6

Anlände till skolan och samtalade med kollegan som hade bytt studiepass med mig. Förberedde en religionlektion och gjorde lite administrativa uppgifter – mail. Denna dag har bara en lektion på förmiddagen och en konferens på eftermiddagen. Hoppades därför kunna rätta undan en del saker idag också. Det blev dock inte lika effektivt som jag hade velat.

Religionlektion

Hade en väl förberedd religionlektion där jag gick igenom begrepp inom Islam och hade med två musikinslag samt två reflektionsfrågor som skulle besvaras i loggbok. Den ena om varför man fastar inom religioner (vilken funktion fastan fyller) och den andra en tolkning om vad Jihad eller helig krigsföring är utifrån sången “angel of war” av Iusuf Islam skivan “Footsteps into the light.

Klassen har fått möjligheten att välja religioner själv som de skall behandla och måste därför inte vara med vid varje genomgång (Har en genomgång per religion) även om de självklart får det om de vill.

Klassen lyssnade uppmärksamt, antecknade och ställde frågor. De andra som inte var med vid genomgången arbetade med loggboken och sina lärande prov i biblioteket.

Interludium – Ytterligare elev till SV C

När lektionen var slut samlade jag ihop mig och begav mig till mitt arbetsrum och dokumenterade, rättade och försökte komma på hur man skulle kunna låta elever se kommentarer för specifika frågor i de lärande proven i Fronter, då det plötsligt knackade på dörren.

Där stod en elev som jag pratat med tidigare under veckan och frågade om hon fick börja i min SV C. Hade fått tillstånd om jag gick med på det och var intresserad av mitt koncept. Passade bra för henne ansåg hon. (Hon hade dessutom förhört sig med en kompis som gick kursen hur det funkade och var intresserad.) “The more the merrier” var mitt svar och jag frågade om hon kunde hitta en tid för en introduktionslektion för genomgång av kursupplägget, kurskriterier, uppgifterna samt en föreläsning om stilistik med tillhörande övningar. Hon sade att hon kunde direkt och hade gott om tid då hon redan hade slutat för dagen.

Sagt och gjort. Hon fick vad hon tålde…njae, det var nog inte så farligt men det var en ordentlig genomgång med föreläsning, övningar och praktisk visning av Fronter. Hon klarade allt galant och är nu en av de mäktiga kursdeltagarna.

Konferens

Satt och slörättade till det var dags att gå till konferensen – arbetslagsmöte idag.

Jag var (som vanligt) sekreterare och skrev ned ett enkelt protokoll. Mötet var inte jätteviktigt och behandlade mest information från senaste nytt och lite diskussioner kring dessa. När det sedan var dags för ämneskonferens gick jag hem eftersom mina ämnen inte hade konferens denna dag.

Lämnade in i-valslapparna och tog mig till stationen.

Lagade middag till mig och svärmor, sussade gubbarna och satt sedan och rensade mailen. Lyckades komma in på skola24 med Google Chrome idag! Lyckades också koppla arbetsmailen till Live Mail och min Milestone Droid-telefon.

Hittade även en föreläsare på youtube och satt och kollade. Grymt. Kan sitta där och kolla istället för att betala massa pengar och gå och se honom. Bra sätt att kolla om vissa föreläsare är bra eller inte. Kan även använda klippen i retorikundervisningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar