torsdag 17 mars 2011

mån v11

“Tempus fugit” – Tiden flyger. Det är redan en bit in på mars och våren har kommit. Helgen bjöd på vårväder men morgnarna är fortfarande kalla ibland. Riktigt kalla.

Lektion 1

Lånade litteraturböcker för nästa moment och började läsa. Gav läxa att läsa text och besvara frågor. Hade pratat med biblioteket när jag anlände på morgonen och sett till att klassen kunde komma in innan det öppnade och låna böckerna.

Några var försenade och jag lade undan ett gäng böcker i deras namn så att de kunde komma till lånedisken och låna från bibliotekarien utan att jag behövde gå ifrån lektionen. Systemet funkade smidigt.

Klassen började läsningen och skrev ned läxan och verkade acceptera upplägget innan lektionen slutade.

Lektion 2

Hade lovat en genomgång om PA och satte igång. Hade dock trubbel med datorn och det tog en stund innan allt visades med projektorn som det skulle.

Visade mallen och deras rum på Fronter och gav dem en del tips. Generellt sett verkar klassen ha koll och har presterat något. Det verkar lovande.

Lektion 3

Öppnade datasal och lät dem komma igång med sina prov och inlämningsuppgifter. Berättade lite om hur de skulle tolka mina omdömen och vilka rester som fanns. Gav feedback på en elevs projektprodukt – en kokbok, som skulle gå i tryck idag! Hade glömt göra det under helgen.

Lektion 4

Många fler närvarande. Bra. Kollade av hur det gick för dem och gick sedan runt till de som inte hade kommit igång alls och fick dem att få gjort en uppgift. Det var dock mycket snackesaliga (och trevliga) elever och jag förstår att de har problem att få saker gjorda. Har man trevligt flyger tiden iväg…

Mellan lektionerna hann jag sticka iväg till de kollegor jag inte sitter med så ofta och meddela var alla skulle sitta under utvecklingssamtalen imorgon. Blev dessutom bjuden på tårta. Sicket förfall!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar